Dags för lite skoj i Corona-tider! De flesta känner nog till ScummVM, och har ni labbat med det på Atarin så vet ni att det i princip kräver ett eget kärnkraftverk för att flyta på våra burkar.
Anders Granlund har varit snäll och härjat runt i källkoden för Scummvm 0.6.0, kastat ut så mycket som möjligt, och skrivit Atari-specifik renderingskod istället för att förlita sig på några lager av generisk SDL-kod. Resultatet så som det ser ut nu är tre spelspecifika binärer; Monkey Island 2, Day of The Tentacle och Indiana Jones and the Fate of Atlantis.
Allihop funkar i 16 färger och har betydligt mer modesta systemkrav än ScummVM brukar ha. Undertecknad har provat Monkey Island 2 på en standard-Falcon (om än emulerad) och det är inte bara spelbart, det flyter.
EDIT: Granlund har inte legat på latsidan, och nu flyter både Monkey Island 2 och Fate of Atlantis på ST/STE, även talkie-versionerna! Day of the Tentacle verkar fortfarande ha lite högre systemkrav, men har du en MSTE så skall det funka fint. Gott om minne är att rekommendera oavsett.
![](http://www.sak.nu/wp-content/uploads/2020/05/mi2-1024x840.png)
Mer info på Atari-forum. Du laddar ner binärerna här. Utöver binärerna behöver du filerna från DOS-versionen av resp. spel, och detta får du stå för själv naturligtvis.
För er som slarvat bort papperssnurran för kopieringsskyddet, så finns det online:
https://www.oldgames.sk/docs/Mix-N-Mojo/
Vad häftigt! Måste testa ?
Å målet är en ”standard” ST! Spännande å se om de kommer ända fram.
Det bör nog funka på stock-ST också, min uppfattning är att ScummVM-Lite är ganska nära ”riktiga” Scumm på ST. Monkey Island 1 var en halvseg historia. Får han koda lite till på det här så kanske det rentav blir snabbare än originalet (men där är han nog bara nästan idag).