ScummVM Lite (uppdaterad)

Dags för lite skoj i Corona-tider! De flesta känner nog till ScummVM, och har ni labbat med det på Atarin så vet ni att det i princip kräver ett eget kärnkraftverk för att flyta på våra burkar.

Anders Granlund har varit snäll och härjat runt i källkoden för Scummvm 0.6.0, kastat ut så mycket som möjligt, och skrivit Atari-specifik renderingskod istället för att förlita sig på några lager av generisk SDL-kod. Resultatet så som det ser ut nu är tre spelspecifika binärer; Monkey Island 2, Day of The Tentacle och Indiana Jones and the Fate of Atlantis.

Allihop funkar i 16 färger och har betydligt mer modesta systemkrav än ScummVM brukar ha. Undertecknad har provat Monkey Island 2 på en standard-Falcon (om än emulerad) och det är inte bara spelbart, det flyter.

EDIT: Granlund har inte legat på latsidan, och nu flyter både Monkey Island 2 och Fate of Atlantis på ST/STE, även talkie-versionerna! Day of the Tentacle verkar fortfarande ha lite högre systemkrav, men har du en MSTE så skall det funka fint. Gott om minne är att rekommendera oavsett.

Asfräckt.

Mer info på Atari-forum. Du laddar ner binärerna här. Utöver binärerna behöver du filerna från DOS-versionen av resp. spel, och detta får du stå för själv naturligtvis.

4 svar på ”ScummVM Lite (uppdaterad)

    • Det bör nog funka på stock-ST också, min uppfattning är att ScummVM-Lite är ganska nära ”riktiga” Scumm på ST. Monkey Island 1 var en halvseg historia. Får han koda lite till på det här så kanske det rentav blir snabbare än originalet (men där är han nog bara nästan idag).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *